Cookies
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej “Polityce Cookies”.
Zgadzam się!
Zgadzam się!
PHISHING
Phishing – co to jest?
To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić klienta do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie klient ma przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.
Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić czujność klienta, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron znanych firm.
Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?
- niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki
- bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które można zdobyć
- podejrzanych logowań na koncie
- problemów z kontem lub płatnością
- niekompletnych danych, które należy potwierdzić
- niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić.
Jak przebiega takie oszustwo?
- Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy.
- Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.
- Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku.
- Klient loguje się – podaje swoje dane oraz kod z SMS-a.
- Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.
- Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
- Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie?
- Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.
Jak się chronić?
- Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
- Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.
- Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie.